Podwaliny pod bramy garażowe – 4K Lublin
Podwalina pod bramy garażowe to element nośno-izolacyjny, który montowany jest w świetle otworu bramowego – pomiędzy dolną krawędzią prowadnic/ramy a posadzką garażu. Spotykany jest on też pod nazwą ciepły próg lub baza progowa.
Zadaniem podwaliny pod bramy garażowe jest przeniesienie obciążeń z konstrukcji bramy na podłoże, wyrównanie poziomów między posadzką wewnątrz a zewnętrznym poziomem podejścia oraz ograniczenie mostka termicznego przy jednoczesnej redukcji wilgoci. Dzięki temu strefa progowa przestaje być słabym ogniwem w izolacji garażu, a Ty możesz cieszyć się większym komfortem akustycznym i termicznym oraz poprawą bezpieczeństwa – z uwzględnieniem maksymalizacji oszczędności na energii grzewczej.
Chcesz skorzystać z profesjonalnego wsparcia ekspertów? Zespół 4K Lublin pomoże Ci dobrać i zrealizować projekt bramy garażowej z uwzględnieniem podwalin krok po kroku. Skontaktuj się z nami już teraz i zobacz, jak wiele możemy dla Ciebie zrobić.

Filtruj produkty:
Rw do 44db
Wskaźnik izolacji akustycznej
Uw ≥ 0,6 W/m²K
Współczynnik przenikania ciepła
Do klasy RC2
Bezpieczeństwo
Klasa 7A
Szczelność

Veka Softline 82 MD
Profile SOFTLINE 82 MD umożliwiają tworzenie energooszczędnych okien PVC nowej generacji, znacząco wpływających na efektywność energetyczną budynków. Ten system doskonale sprawdza się w budownictwie pasywnym i niskoenergetycznym.
Rw do 44db
Wskaźnik izolacji akustycznej
Uw ≥ 0,6 W/m²K
Współczynnik przenikania ciepła
Do klasy RC2
Bezpieczeństwo
Klasa 7A
Szczelność
Rw=35 dB
Wskaźnik izolacji akustycznej
Uw=0,97 W/(m2K)
Współczynnik przenikania ciepła
800 - 1600 Pa
Odporność na obciążenie wiatrem
300 Pa
Wodoszczelność
Gealan Linear
System GEALAN-LINEAR® to nowoczesne rozwiązanie o minimalistycznej estetyce, doskonale wpisujące się w aktualne trendy architektoniczne. Jego design oparty jest na prostych, wyrazistych liniach, które nadają mu elegancki i nowoczesny charakter. Skrzydła wyróżniają się wyraźnym kształtem z nachyleniem przylg pod kątem 4°, a listwy przyszybowe o kącie 90° podkreślają geometryczną formę systemu. Dzięki niewielkiej wysokości złożenia – zaledwie 110 mm – możliwe jest tworzenie dużych, efektownych przeszkleń, które wpuszczają więcej naturalnego światła do wnętrz.
Rw=35 dB
Wskaźnik izolacji akustycznej
Uw=0,97 W/(m2K)
Współczynnik przenikania ciepła
800 - 1600 Pa
Odporność na obciążenie wiatrem
300 Pa
Wodoszczelność
Izolacyjność akustyczna
33(-2;-5)dB
Wodoszczelność
9A
Odporność na działanie wiatru
C4
Przepuszczalność powietrza
4
Aluplast Intertec 85md
System profili okiennych Intertec 85 MD to nowoczesne rozwiązanie, które łączy innowacyjne technologie z doskonałymi parametrami technicznymi, zapewniając komfort i trwałość użytkowania.
Charakteryzuje się eleganckim, klasycznym designem o harmonijnych proporcjach, który idealnie komponuje się z nowoczesnymi trendami w architekturze elewacji.
Izolacyjność akustyczna
33(-2;-5)dB
Wodoszczelność
9A
Odporność na działanie wiatru
C4
Przepuszczalność powietrza
4
Deceuninck Elegant 76
Elegant to nowoczesne rozwiązanie, które łączy doskonałą izolację termiczną (Uf do 0,90 W/m²K ze stalowym wzmocnieniem i 0,85 W/m²K z technologią ThermoFibra) ze smukłymi profilami, zapewniającymi większą powierzchnię przeszklenia. Platforma oferuje pięć wariantów skrzydeł pasujących do ram o szerokości 76 mm, 84 mm i 115 mm, co daje dużą swobodę projektową zarówno w nowych budynkach, jak i przy renowacjach. Dodatkowo, zastosowanie PVC z recyklingu czyni Elegant wyborem przyjaznym dla środowiska.
Inne typy okien
Co to są podwaliny pod bramy garażowe i jak działają? Postaw na 4K Lublin
Konstrukcja podwalin pod bramę garażową oparta jest na warstwie materiałów izolacyjnych o niskiej przewodności cieplnej – takich jak XPS lub EPS o wysokiej gęstości. Często stosuje się także płyty kompozytowe (np. purenit, klináryt). Są to materiały o wysokiej wytrzymałości mechanicznej z doskonałymi właściwościami izolacyjnymi. W celu wzmocnienia i ochrony, powierzchnia podwaliny bywa pokryta okładziną z PVC, warstwą EPDM czy specjalnymi powłokami odpornymi na ścieranie i promieniowanie UV.
Okładziny ochronne chronią warstwy izolacyjne przed uszkodzeniami mechanicznymi (np. kołami auta), zabezpieczają przed przenikaniem wilgoci i chemikaliów z otoczenia oraz zapewniają trwałość geometrii pod wpływem cyklicznych obciążeń. Podczas nacisku kół pojazdu, materiał bazowy (XPS/EPS/kompozyt) równomiernie przenosi obciążenia na podłoże – natomiast okładziny zapewniają, że obciążenie rozkłada się równomiernie na podwalinach.
Korzyści zastosowania podwaliny pod bramy garażowe to m.in. ograniczenie straty ciepła i napływu zimnego powietrza, pyłu czy wody przez strefę dolną bramy. Dzięki szczelności strefy progowej garaż jest mniej podatny na wychładzanie. To z kolei zwiększa komfort użytkowania i zmniejsza koszty ogrzewania pomieszczenia technicznego (lub garażu przylegającego do domu). Dodatkowo poprawna konstrukcja i montaż podwaliny pod bramę garażową zwiększa żywotność dolnych uszczelek, ponieważ praca ich w strefie poziomej odbywa się w lepszych warunkach (mniejsze naprężenia, mniej drgań).
Pamiętaj! Sama podwalina pod bramy garażowe to nie wszystko. Jej skuteczność zależy od współpracy z uszczelką dolną i od właściwego wypoziomowania całej bramy. Nawet najlepsza podwalina będzie mało efektywna, jeśli rama bramy nie zostanie precyzyjnie ustawiona względem niej, a uszczelka dolna nie będzie prawidłowo dociśnięta.
Skorzystaj więc z pomocy profesjonalnego zespołu 4K Lublin. Podwaliny pod bramy garażowe to jeden z oferowanych przez nas elementów wyposażenia stolarki otworowej – uwzględniając też usługi montażu. Zadzwoń lub napisz – jesteśmy do Twojej dyspozycji.
Co się dzieje bez podwaliny?
Nieszczelność pod bramą zaczyna być słabym punktem izolacji. W efekcie pojawia się nieszczelna szczelina, przez którą do garażu dostaje się zimne powietrze, pył, wilgoć. Można zaobserwować też zawilgocenie przy progu, a nawet pękanie okładzin (np. płytek gresowych) przy styku.
Pamiętaj! Sama uszczelka nie rozwiązuje problemu mostka termicznego ani nie przenosi obciążeń konstrukcyjnych. Wyłącznie montaż pełnej podwaliny daje najlepsze efekty izolacji termicznej i akustycznej.
Gdzie i kiedy montować podwaliny pod bramy?
Podwaliny pod bramy garażowe można zamontować w każdym momencie. Niemniej jednak najlepszy moment, by podjąć się tego zadania, to etap stanu deweloperskiego – tuż po wykonaniu wylewek i dylatacji, lecz przed osadzeniem bramy. Dzięki temu można ustalić docelową wysokość progu względem finalnej posadzki i zapewnić idealne połączenie bramy z podwaliną pod bramę garażową. Montaż w tym etapie umożliwia precyzyjne wypoziomowanie i uniknięcie późniejszych korekt.
W przypadku modernizacji nieruchomości należy zainwestować w podwaliny pod bramę garażowe, gdy pojawia się mostek termiczny lub gdy woda/śnieg wnika pod bramę. W tym momencie może wystarczyć wykucie niewielkiej szczeliny, lokalne wyrównanie i osadzenie podwaliny. Niemniej jednak należy pamiętać o tym, że tolerancje poziomu są bardzo małe — już kilkumilimetrowe odchylenia mogą skutkować brakiem docisku uszczelki, przekładając się na obecność nieszczelności.
Skorzystaj więc z profesjonalnego wsparcia zespołu 4K Lublin i już teraz skontaktuj się z zespołem naszych ekspertów.
Gdzie montować podwaliny pod bramy garażowe?
Podwalina powinna być umieszczona w świetle ościeża bramy segmentowej lub rolowanej, w strefie dolnej linii uszczelnienia. Bardzo ważne jest, by podwalina zapewniała ciągłe, równomierne podparcie pod całą długością strefy dociśnięcia uszczelki dolnej (EPDM lub innej). Niedopuszczalne są przerwy lub luzy. Mogą one prowadzić do punktowego przeciążenia uszczelki czy nierównego dociśnięcia bramy.
Ponadto konstrukcja podwaliny i sposób jej mocowania musi być zgodny z systemem bramy — musi dawać możliwość precyzyjnego ustawienia, łączenia z hydroizolacją i systemem odwodnienia progowego (np. wpustem liniowym). W garażach ogrzewanych warto zastosować rozwiązania izolacyjne – zaś w nieogrzewanych, warto stawiać na bardziej wytrzymałe materiały.
Jak wybrać odpowiednie podwaliny pod bramę garażową? 4K Lublin pomoże! Kluczowe parametry, materiały i dopasowanie do bramy
Zwróć uwagę na materiał, z którego podwalina pod bramę garażową została wykonana. Popularne są XPS/EPS o niskiej wartości lambda, ale także kompozyty typu purenit, klináryt czy systemowe rozwiązania z warstwą PVC/EPDM. Różnice w przewodności cieplnej (λ) oraz odporności na wodę, promieniowanie UV i obciążenia mechaniczne są kluczowe. Dobre systemy osiągają λ ok. 0,08 W/mK lub lepiej.
Producent purenitu deklaruje nośność rzędu kilku tysięcy kPa przy 10 % ugięciu (np. ~7000 kPa). Przekłada się to na realne nośności liniowe w dziesiątkach ton na metr bieżący przy właściwej konstrukcji.
Nośność i geometria
Kolejny istotny parametr to deklarowana nośność liniowa. Pamiętaj, że należy sprawdzić, ile ton (na metr długości) może przenieść podwalina. Jeśli chcesz mieć pewność, że Twój wybór będzie odpowiedni dla Twojej nieruchomości, zdaj się na wsparcie zespołu 4K Lublin.
Ważna jest także twardość materiału i zdolność do pracy pod cyklicznym ruchem auta (setki cykli wjazdów/wyjazdów rocznie). Z praktyki projektowej bramy dobiera się wysokości profili od 55 do 250 mm. Zatem podwalina pod bramę garażową powinna mieć zakres regulacji lub wysokość dopasowaną do grubości paneli (typowo 40–65 mm). Dzięki temu uszczelka dolna może być dociśnięta równomiernie i szczelnie.
Szerokość podwaliny musi obejmować obrys całej strefy, na którą opiera się dolna część bramy. Dzięki temu unikniesz sytuacji, w której część uszczelki „wisi w powietrzu”. W praktyce dobiera się warianty pasujące do paneli o grubości 40/45/50/65 mm – co ułatwia dokładne osadzenie i dociśnięcie uszczelki.











